Grunnleggende for kommunikasjon

Lytteteknikk

Vi skiller mellom aktiv og passiv lytting. Og det er flere måter å opptre aktivt på. Virkelig «å høre etter» krever mye av oppmerksomheten vår, og her får du oppskriften på effektiv lytting og større utbytte av å høre andre snakke

Spørreteknikk

Det er mange måter å stille spørsmål på, og det er enda flere måter å si ting på som har samme virkning som et spørsmål. Det er ved å spørre at du har mulighet til å få tak i den informasjon som akkurat du trenger for å forstå og komme videre. Gode spørsmål fører ofte …

Spørreteknikk Les mer »

Lytte & spørreteknikk

De fleste har et nokså ubevisst forhold til det å lytte eller å spørre. Vi lytter eller spør; og ferdig med det. Her finner du beskrivelse av mange og enkle teknikker for å øke ditt eget utbytte av nærmest all personlig kommunikasjon

Eksternt og internt fokus

Å være eksternt fokusert betyr at vi leter og finner årsakene til et eller annet utenfor oss selv; «det var ikke min skyld», «rammebetingelense er ikke gode», «alle må jo se at..» osv. For å få gjort en forskjell er det viktig at vi klarer å tenke og opptre med et overveiende internt fokus. Da …

Eksternt og internt fokus Les mer »

Livskrigen

I «livs-krigen« er det 3 fronter; «hjem», «fritid» og «jobb». I modellen er det spesielt fokus på at de fleste av oss er i stand til å mestre at det går dårlig lenge på en «front», men at vi i mye mindre grad tåler at det blir en «fler-fronts-krig». Derfor må vi lage oss strategier …

Livskrigen Les mer »

Grensesnitt

Grense-snitt betyr egentlig «ansikt – til ansikt», og vi bruker det til å synliggjøre hva som ligger i møtet mellom ulike parter. Et eksempel på grensesnitt kan være «leder/medarbeider». Ett annet kan være «leverandør/kunde». Hva som foregår eller bør foregå i grensesnittet er som oftest bestemt i form av en kontrakt, en avtale eller en …

Grensesnitt Les mer »

De 3 P-er

Dette er selve basis-modellen for hvordan å lykkes med god kommunikasjon. «Du blir ikke god i å danse vals dersom du ikke kan de 3 grunn-trinnene». Slik er det også med kommunikasjon; så snart du har lært deg de 3 P – er (Profesjonell, Personlig, Privat), er resten bare trening og bevisst arbeid