Grunnleggende kommunikasjon

Eksternt og internt fokus

Å være eksternt fokusert betyr at vi leter og finner årsakene til et eller annet utenfor oss selv; «det var ikke min skyld», «rammebetingelense er ikke gode», «alle må jo se at..» osv. For å få gjort en forskjell er det viktig at vi klarer å tenke og opptre med et overveiende internt fokus. Da …

Eksternt og internt fokus Les mer »

De 3 P-er

Dette er selve basis-modellen for hvordan å lykkes med god kommunikasjon. «Du blir ikke god i å danse vals dersom du ikke kan de 3 grunn-trinnene». Slik er det også med kommunikasjon; så snart du har lært deg de 3 P – er (Profesjonell, Personlig, Privat), er resten bare trening og bevisst arbeid

1 : 1 arena

En samling praktiske tips og råd om hvordan du skal lykkes på 1:1 arenaen. Mange ledere synes å tro at de når lengst og er mest effektive når de henvender seg til flere samtidig. Det er ofte ikke slik rett og slett fordi leder sjelden tar seg tid til å sjekke hva som er oppfattet. …

1 : 1 arena Les mer »

Organisering og tjenestevei

På hvilken måte og i hvilke kanaler viktig kommunikasjon skal gå er bestemt av hvordan organisasjonen er bygget opp. Effektiv og trygg kommunikasjon respekterer rollene i organisasjonen IKKE å respektere tjenestevei skaper fort misforståelse og stress. Respekt og autoritet undergraves, og konflikter oppstår