Re-set
Gjenopprette status ved tabbe
I «livs-krigen« er det 3 fronter; «hjem», «fritid» og «jobb». I modellen er det spesielt fokus på at de fleste av oss er i stand til å mestre at det går dårlig lenge på en «front», men at vi i mye mindre grad tåler at det blir en «fler-fronts-krig». Derfor må vi lage oss strategier …
Grense-snitt betyr egentlig «ansikt – til ansikt», og vi bruker det til å synliggjøre hva som ligger i møtet mellom ulike parter. Et eksempel på grensesnitt kan være «leder/medarbeider». Ett annet kan være «leverandør/kunde». Hva som foregår eller bør foregå i grensesnittet er som oftest bestemt i form av en kontrakt, en avtale eller en …
De fleste har nok et ønske om å gjøre suksess på en eller annen måte, og mange får til mye. Men å lykkes om og om igjen samtidig som du stadig blir bedre og bedre er det bare noen få som får til over tid. Kortsiktig må vi ha gode mål og gode planer og …
Her illustreres to søyler som kan hjelpe deg med å få bedre struktur på utøvelsen av ledelse. Du vil få innblikk i hva som kan redusere risiko, og øke sannsynligheten for suksess, slik at du kan nå de målene for ledelse du har satt deg mer effektivt. Denne modellen fokuserer på viktigheten av å velge …
Det er en vanlig oppfatning at det er lederen sin oppgave å motivere sine medarbeidere. For at vi skal kunne oppleve å være motiverte, så er vi avhengige av mestrings-opplevelse. En god leder skal legge forholdene til rette og følge opp medarbeiderne sine slik at de i større grad mestrer og lykkes; høy grad av …
Enkel illustrasjon av hvordan visjon, verdier og viktige leder-oppgaver henger sammen i en helhet. I tillegg er det lagt inn noen få tema som er gjengangere i de fleste diskusjoner om hva ledelse faktisk dreier seg om
Ledelse handler først og fremst om på best mulig måte å utnytte alle bedriften sine ressurser for å nå mål. Å være tett på og sikre at alle yter høy kvalitet over tid og arbeider med de riktige oppgavene er kritisk viktig i ledelse Å se til at «maskineriet» fungerer og regler og rutiner følges …
På hvilken måte og i hvilke kanaler viktig kommunikasjon skal gå er bestemt av hvordan organisasjonen er bygget opp. Effektiv og trygg kommunikasjon respekterer rollene i organisasjonen IKKE å respektere tjenestevei skaper fort misforståelse og stress. Respekt og autoritet undergraves, og konflikter oppstår
Å være en vellykket leder over tid betyr at du må skape resultat i forhold til drift og økonomi, i forhold til de du er leder for og i forhold til kunder eller andre viktige parter av betydning. Utfordringen i å lykkes er å balansere flere hensyn samtidig