Kurs

Effektive team

I de fleste bedrifter skapes resultatene av flere mennesker sammen i team. Individuell kompetanse og evne til å arbeide sammen er avgjørende. Det er lett å forstå at om du vil krysse Nordsjøen i robåt på vinterstid, så har du ikke råd til at 1 av 4 roere ikke er så god til å ro. […]

Effektive team Read More »

Lytteteknikk

Vi skiller mellom aktiv og passiv lytting. Og det er flere måter å opptre aktivt på. Virkelig «å høre etter» krever mye av oppmerksomheten vår, og her får du oppskriften på effektiv lytting og større utbytte av å høre andre snakke

Lytteteknikk Read More »

Spørreteknikk

Det er mange måter å stille spørsmål på, og det er enda flere måter å si ting på som har samme virkning som et spørsmål. Det er ved å spørre at du har mulighet til å få tak i den informasjon som akkurat du trenger for å forstå og komme videre. Gode spørsmål fører ofte

Spørreteknikk Read More »

Livskrigen

I «livs-krigen« er det 3 fronter; «hjem», «fritid» og «jobb». I modellen er det spesielt fokus på at de fleste av oss er i stand til å mestre at det går dårlig lenge på en «front», men at vi i mye mindre grad tåler at det blir en «fler-fronts-krig». Derfor må vi lage oss strategier

Livskrigen Read More »

Grensesnitt

Grense-snitt betyr egentlig «ansikt – til ansikt», og vi bruker det til å synliggjøre hva som ligger i møtet mellom ulike parter. Et eksempel på grensesnitt kan være «leder/medarbeider». Ett annet kan være «leverandør/kunde». Hva som foregår eller bør foregå i grensesnittet er som oftest bestemt i form av en kontrakt, en avtale eller en

Grensesnitt Read More »

Transformasjon

For å lykkes med utvikling må det skje en faktisk endring av atferd. For å komme bedriften sine ambisjoner i møte og nå bedriften sine mål, så må planer, prosedyrer og metoder etterleves ; det nytter lite å vite om, forstå eller være i stand til å utføre alene Mye av forklaringen til at implementering

Transformasjon Read More »

Skroll til toppen