Hei,
Gjenoppta arbeidet der du sist forlot det
Om du akkurat har lagt kurs til denne listen, kan det være nødvendig å laste inn siden på nytt for å se endringer
Ulike situasjoner kommer og går og er aldri helt like, mens TEMA er tydeligere definert og enkelt kan gjenkjennes. Et eksempel kan være «lederrollen» der innhold og beskrivelser vil være kjente størrelser. Vi har samlet noen ofte etterspurte tema og lagt inn et lite utvalg enkle kurs som vi mener er relevante og som kan bidra til god forståelse. De ulike enkeltkursene er nødvendigvis ikke direkte beslektet med hverandre, men kan nettopp derfor belyse temaet på en god måte
Det er viktig å være seg selv bevisst at forventningene til deg som leder er annerledes enn hva som forventes av medarbeider. At forventningene er annerledes trenger ikke å bety at lederrollen i seg selv er vanskeligere, men den er krevende på andre måter. Å lykkes som leder betyr i stor grad at arbeidet ditt bidrar til at de du leder utvikler seg og lykkes i sine jobber. Så inneholder lederrollen flere grensesnitt, bredere ansvarsområder og mer myndighet
Det går godt an å være en flink taler uten å forstå noe særlig om kommunikasjon som sådan og derfor feile på andre arenaer. Riktig og presis kommunikasjon bygger på forståelse av grunnleggende prinsipper som omfatter hvordan en organisasjon er bygget opp og hvilke arenaer som er egnet for hva. Risiko er en dimensjon det sjelden snakkes om når det gjelder kommunikasjon, men alle har erfart den ubehagelige opplevelsen av å ha sagt noe som gjerne skulle vært usagt
Mange opplever å få gjort mye mer om tiden er knapp og oppgavene mange. Det er neppe tilfeldig fordi knapp tid krever at vi må prioritere og velge bort det som kan vente til senere. I lengden kan vi ikke alltid planlegge med «for lite tid», men vi kan trekke lærdom av erfaringene vi gjorde oss og systematisere disse. Modeller for hvordan vi kan prioritere og for hva vi må gjøre for å få til etterlevelse er enkle og lar seg forholdsvis enkelt etterleve. Derfor er det et paradoks at så mange møter ikke tilfredsstiller seg de enkleste oppskrifter for effektivitet
I det daglige arbeider vi med å gjennomføre planer med alle de aktiviteter de inneholder. Planer er til for at vi skal nå definerte mål, og må derfor følges nøye opp for at vi skal være sikre på lykkes så godt som mulig. Så skal mål på sin side gjenspeile strategiene slik at det blir en tydelig linje fra strategi via mål til plan. Slik kan alle bedre forstå hvorfor vi gjør hva vi gjør og finne mening i det større bildet og bli motivert av det. Tydelige strategier, riktige mål og gode planer er avgjørende for å lykkes
Presise prosedyrer, tydelige direktiver, velformulerte forventninger eller gode intensjoner får liten betydning om de ikke etterleves; «etterlevelse betyr alt» er en kjent påstand og ikke uten grunn. Det finnes mange om enn uklare årsaker til at vi ikke alltid gjør som vi sier vi skal. Men manglende etterlevelse er ikke bra verken for tillit, framdrift eller resultat. Derfor er det viktig å forstå hvordan vi kan tenke og hvordan vi kan planlegge for å øke etterlevelsen og dermed resultatene våre
For de fleste formål der vi måler kvalitet i denne sammenheng, så bruker vi en skala fra 1 – 6 siden det er en skala de fleste kjenner godt til fra skolen. For å få pålitelige svar i spørreundersøkelser der slik skal brukes, så må tallene sin betydning være kjent og praktiseres likt. Om et fenomen eller et resultat er bra eller mindre bra, avhenger av hva det måles opp mot. Dersom bedriften ønsker å framstå som pålitelig og levere tjenester med jevn og høy kvalitet, så nytter det lite med underliggende kvaliteter på 4 – tallet. Å bruke ulike farger for ulike tall-intervaller er med å kommunisere resultat tydeligere
Det finnes mange paralleller mellom det å danse og det å kommunisere, men de fleste har akseptert at det kan være bra å ha øvd på noen få utvalgte danser for å lykkes på dansegulvet. Slik er det også med kommunikasjon; det betyr mye for resultatet om vi har øvd og er flinke på presentasjonsteknikk for eksempel. Sånn vil det også være når det gjelder samtaler med ulike formål på 1: 1 arenaen. Å beherske og lykkes med gode samtaler om vanskelige forhold er krevende og må øves på. Det samme gjelder coaching
Å strebe mot visjonen og etterleve verdiene er først og fremst svært effektivt. Det er viktig å forstå betydningen av at alle har en felles oppfatning av hva som er «oppdraget» (visjonen). Når oppdraget oversettes til ambisjoner eller målsettingen i de ulike grensesnittene, så er det disse vi bruker videre til å bestemme mål i de ulike underliggende enheter som for eksempel avdeling eller team. Riktig brukt så kan visjon og verdier skape et felles enighetsgrunnlag til å bygge en tydelig bedriftskultur omkring
Med mellomrom trenger de fleste gode og presise tilbakemeldinger for å stimulere egen utvikling. Når vi gir tilbakemeldinger så bygger disse direkte eller indirekte på evalueringer vi har gjort oss. Derfor er det grunnleggende viktig at evalueringen dreier seg om vesentlige forhold og at den er åpen. Så er det viktig at vi behersker noen teknikker eller verktøy som gjør tilbakemeldingen tydelig og forståelig slik at den kan påvirke atferden til mottaker i riktig retning
En situasjon oppleves som utfordrende fordi vi ikke uten videre forstår hva vi skal gjøre eller hva som er riktig å gjøre. Det finnes ikke uten videre en «fasit», og det nytter ikke å gjenta en type atferd bare fordi vi har lykkes med det tidligere. Mange forhold er sammensatte og kan kreve en tilnærming der vi bruker ulike modeller for å forstå og ulike teknikker for å kunne bidra til noe positivt
Under hver overskrift har vi samlet noen få enkeltkurs som ikke på noen måte er direkte svar på den utfordrende situasjonen du kanskje befinner deg i. Likevel mener vi at enkeltkursene er relevante hjelpemidler som kan gi deg et godt fundament for å finne veien videre
Opplevelsen av å ha for lite tid til å få løst alle arbeidsoppgavene deles av de fleste. Så er det ikke bare arbeidsoppgavene heller, men kollegaer, kunder og andre som gjør krav på tiden din. Tid er en absolutt størrelse, og det blir ikke mer av den. Å bruke storparten av tiden din på det som gir størst nytteeffekt er nøkkelen til bedre mestring og økt trivsel
Det er en vanlig feilforestilling å mene at «jobben min» er det samme som «arbeidsoppgavene mine». Som medarbeidere og ledere har vi en rolle som favner mye videre enn til de definerte arbeidsoppgavene alene. Vi skal alle samarbeide med andre, utvikle oss selv og arbeidet og levere resultater tilpasset stadig nye krav og utfordringer. Ikke minst skal vi være troverdige og gode representanter for selskapet vi jobber i
Møter som arbeidsform er kanskje den mest overvurderte aktiviteten som foregår i organisasjonene; overvurdert i forhold til tidsbruk og i forhold til nytteverdi. Det er trolig altfor lett å kalle inn til møter uten tydelige mål eller god nok plan og til tross for dette å få full deltakelse. På den andre siden er det enkelt å endre mindre effektive møter til gode møter med mindre bruk av tid og høyere utbytte
Det er lett å bli fanget i egne vaner og arbeidsrutiner uten at vi dermed har stilt oss selv spørsmålet om disse fortsatt er de riktige. Alt nytt smerter i starten, og det er en vanlig forsvarsmekanisme å si at dette er forsøkt, men uten utbytte (og det er ikke min skyld..). Det tar tid å innarbeide nye arbeidsmåter, og vi får liten nytteverdi før vi er blitt flinke i det nye. Når vi skal forsøke noe nytt, så er det viktig at vi har analysert og vet at dette nye vil gi stor effekt
Vanskeligheter på hjemmebane fører lett til at andre forhold tapes av syne. Det er forståelig, men det er samtidig viktig at fokus etter noe tid vendes tilbake mot jobben. Vanskeligheter på en front blir ikke mindre om vi samtidig skaper vanskeligheter på flere andre fronter; tvert imot så vil en «fler-fronts-krig» fort kunne skape en generell vanskelig livssituasjon der det er vanskelig å holde oversikten over hva som er årsak og hva som er virkning
Det er en felle å gå i å tenke at jeg må være motivert for å vise stort engasjement. Tvert imot er det å arbeide og delta med stort engasjement det som gir resultat og mestring og slik danner forutsetningene for motivasjon. Manglende engasjement over tid må tas fatt i jo før jo heller både av hensyn til den det gjelder, men også fordi manglende engasjement nesten alltid fører til under-prestasjon som går ut over alle
Å gjøre «krav på plassen sin» er ofte en god egenskap eller innstilling. Noen ganger blir det for mye av det gode, og vedkommende stjeler andre sin mulighet til å gjøre seg berettiget lagt merke til. Da tar noen for mye plass og må korrigeres. Å gjøre den det gjelder oppmerksom på forholdet kan være ett bidrag. Å trene på å bli en bedre lytter er alltid til stor hjelp. Noen ganger sitter det lenger inne og er en del av personligheten
En kverulant kan beskrives som en person som nesten aldri kan innrømme egne feil eller ta tilbakemeldinger til seg; vedkommende har «alltid rett». Det verste er kanskje at det ikke skilles mellom stort eller lite, viktig eller uviktig; uenigheter og det å holde liv i disse kan se ut til å være viktigste motivasjon. Ofte er slike tilbøyeligheter forankret i personligheten, men det er likevel på ingen måte umulig å hjelpe vedkommende og gjøre livet enklere for oss omkring
Det kan være utfordrende å stille med åpent sinn og lete etter gode løsninger når det har oppstått en situasjon der du føler det er viktig å si at dette; det er ikke min skyld! Likevel er det slik at det viktigste av alt er å komme videre og finne gode løsninger enten det er den ene eller den andre som er mest ansvarlig for det uheldige som har skjedd. Og da kan det være greit å finne ut av ting og skape enighet om hvor vi er og hvor vi skal
Når et problem er løst, og leder og medarbeider er enige om hvor veien skal gå, så er det lett å bli glad og litt oppløftet; motivasjonen er høy og planen er klar. Så kommer hverdagen, og så må det arbeides tålmodig for å vedlikeholde det som er forbedret. Den gamle vanen ligger på lur, og da trenger vi ofte tett oppfølging og klare bestillinger for å holde kursen og dampen oppe
Hensikten med oppfølging må alltid være å bidra til at medarbeideren utvikler seg og mestrer bedre i jobben sin. Det er en stor og viktig oppgave som er uløselig knyttet til de langsiktige perspektiv i forhold til utvikling og overlevelsesevne til bedriften. De fleste vil ha stor nytte av å beherske enkle og gode spørreteknikker. Utviklingssamtaler bygger mye på det samme og bør følge en struktur som gjør det enkelt å gi riktige tilbakemeldinger i forhold til målene og planene
Mange jobber best under press rett og slett fordi vi da blir tvunget til å prioritere. Å legge et godt grunnlag for rask etterlevelse og sjekke at ting blir utført slik vi ønsker er vesentlig. Da må vi samtidig forstå hva som skal til for å skape etterlevelse, og der har de fleste svært mye å gå på. Å gi tydelige tilbakemeldinger på det som fortjener å bli anerkjent og atferd vi ikke ønsker skal fortsette er viktige verktøy for å skape framdrift. Til og med det å endre en bedriftskultur trenger ikke ta så lang tid
Vi oppfatter ofte oss selv som enkle å forstå og mener vi gir tydelige og riktige beskjeder. Evaluering av hundrevis av ledere over lang tid viser at det slett ikke trenger være stort samsvar mellom hvordan vi selv oppfatter oss og hvordan andre oppfatter oss. Noen ganger framstår enkelte som virkelig vanskelige og umulige og med god grunn. Likevel er det slik at de nesten alle ønsker å lykkes og kan få det til med god hjelp. Det trenger ikke alltid ta så lang tid om leder ikke blir sittende fast i eget eksternt fokus
«Dette har jeg sagt tusen ganger allerede…». «Info ligger jo på mail som dere fikk…» «Dette var oppe på siste infomøte der du deltok..»
Det er mange og åpenbare årsaker til at ikke alle får med seg «det som er sagt». Den viktigste årsak er at den som kommer med budskapet ikke sjekker hva folk faktisk har forstått eller fått med seg. Vi er nok ikke så klare som vi liker å tro, og vi gjør lite for å skape gode arenaer for rask oppfatning og forståelse. Åpne og riktige spørsmål kan fort avklare hva som er forstått. Så går det an å utfordre ytterpunkter av forståelsen og finne hvor konsensus finnes. Sånn kan du nå fram til alle
Noen ganger kan det være riktig å si at noe er vanskelig eller problematisk. Det sier noe om dimensjonen og behovet for å prioritere tydelig. Problematisk oppførsel bør av mange grunner ikke vare lenge. Den skal stoppes og erstattes med bedre oppførsel i tråd med bedriften sine verdier og etiske retningslinjer. For å endre oppførselen til det bedre så trenger vi også å være tydelige på hva slags oppførsel vi forventer
Å gjennomføre upopulære tiltak utfordrer selve leder-rollen og vår forståelse av hva som skal til for å opprettholde en sunn organisasjon. Dersom du som leder i tillegg er uenig med ledelsen over deg, og alle kjenne ditt ståsted, så er det ytterligere utfordrende. Å vite hva som skal til for å lykkes som leder er god hjelp. Å være trygg på hva du selv ønsker å oppnå som leder og klare å få fram de riktige referansene i situasjonen er ofte avgjørende for utfallet
Ingen av oss kommer gjennom livet uten å ha gjort alvorlige feilvurderinger. En naturlig reaksjon er å holde dette skult så godt vi kan og så lenge som mulig for å dempe virkningene. En slik strategi kan være ytterst risikabel fordi det meste har en tendens å komme for en dag, og minst når vi forventer det. Å skjule vesentlige forhold uten å ha rettet opp i disse kan få alvorlige konsekvenser for respekt, tillit, omdømme og økonomisk resultat. Det finnes en enkel måte å ta oppgjøret på
Å levere under det som forventes av oss over tid er en alminnelig utfordring for oss selv og for bedriften og må tas tak i før det blir et problem. Dersom det allerede er blitt et problem, så haster det enda mer å endre retning. Det er ofte sammensatte årsaker til at vi ikke klarer å møte forventningene, og det er stort behov for ulike eller varierte måter å tilnærme seg for å snu prestasjonene til det bedre
Når folk sier noe sånt så er det enten bevisst strategisk (de ønsker ikke å gjøre noe mer eller noe bedre), eller så er det slik at faktisk mener at de ikke kan få til noe mer eller bedre. Uansett er et slikt standpunkt en ulykke for den som sier det og for arbeidsgiver dersom det opprettholdes over tid. Tydelige mål, gode planer og tett oppfølging fra leder er ofte god oppskrift. På 1:1 arenaen som skapes er det god anledning til å ta opp andre tilstøtende tema
Det er besnærende å tro at det er motivasjon som er forutsetning for god innsats og gode resultat. Motivasjon er en kjekk, men utro tjener når situasjonen krever hardt arbeid og utholdenhet uten særlige resultater der og da. For å lykkes trenger vi mer enn motivasjon alene, og tålmodighet og hardt arbeid fører ofte til de resultat vi streber etter. Så kommer tilfredshet og motivasjon etter hvert som vi lykkes
Alt for mange informasjonsmøter kunne like gjerne ikke vært gjennomført, og informasjonen gjort tilgjengelig på andre og mer effektive måter. Den viktigste årsak til at mange infomøter ikke har særlig nytteverdi er at ingen sjekker hva møtedeltakerne har forstått av det som er gjennomgått. En annen grunn til lav nytteverdi er at framføringen ikke bygger på regler for god presentasjonsteknikk, men snarere er nettopp; en «gjennomgang». Det finne forholdsvis enkle måter om enn kanskje litt avvikende, for å øke utbyttet av infomøtene på
En ekte konflikt er langvarig uenighet som har utartet slik at sterke negative følelser dominerer over selve saken eller årsaken til uenigheten. Da nytter det ikke alltid kun å fjerne selve årsaken. Det har skjedd eller blitt sagt så mye provoserende underveis som er opplevd å være sårende eller støtende at det er nødvendig å bruke varsomhet og framfor alt riktige verktøy for å få avsluttet konflikten
Tillit er en funksjon av flere ting, men det er i alle fall ingenting vi kan kreve at andre skal ha til oss med mindre vi har gjort oss fortjent til tilliten. Mennesker som viser andre respekt får ofte tillit tilbake. En måte å vise respekt på i praksis er å stille gode spørsmål og lytte til svarene som gis for å finne det beste grunnlag for beslutninger. Så må vi opptre tydelig og forutsigbart og etterleve det vi selv holder fram som viktig og riktig. Uansett må vi alltid kunne presentere resultat av arbeidet vi gjør
Til vanlig bruker vi for lite tid til å samtale om verdien i å være god eller blant de beste hver på vår måte og innenfor våre mulighetsområder. Hvis vi hopper over dette, så er det lett å skape motstand mot arbeidet som skal til overalt i bedriften for å lykkes bedre. Det hjelper lite å strekke seg dersom vi ikke får anerkjennelse når vi får det til. Så trenger vi å forstå noen viktige sammenhenger og parkere feilforestillinger
Det trenger ikke å være motsetning mellom det å ivareta et «kompisforhold» og å være leder for samme «kompis». Men det kan være krevende, og det kan være fort gjort å trå feil. Kompisforhold er naturlig bygget på likeverd i forholdet, mens forholdet leder vs medarbeider ikke er det. Fokus i relasjonen leder/medarbeider skal alltid være jobbrelatert, mens det jo i kompisforhold er sosialt prat og interesse for hverandre sine livssituasjoner som dominerer og tar oppmerksomhet. Å balansere disse ulike hensyn mot hverandre er avgjørende for hvor godt begge forhold utvikler seg
Avvik kan oppstå av mange årsaker og varierer av type og omfang. Avvik i form av uønsket atferd er teknisk sett enkelt å terminere riktig gjennomført. Likevel er uønsket atferd noe som mange ledere kvier seg for å ta fatt i. Andre avvik har ofte årsak i uklare bestillinger eller at leder ikke har sjekket hva medarbeider faktisk har forstått at han skal gjøre. Så kan avvikene også skyldes manglende motivasjon eller vilje til etterlevelse, og vil i så fall kreve helt annen tilnærming enn situasjonen tidligere nevnt
Å etterleve noe er noe helt annet enn kun å forstå det samme. Forståelse fører nødvendigvis ikke til etterlevelse, og dette forholdet gjelder i alle fall og svært ofte når det gjelder å etterleve bedriften sine verdier eller etiske retningslinjer. Uten at vi trener på hvordan vi skal bruke verdiene som referanse i ulike situasjoner, så blir det at verdier og etiske retningslinjer er noe som står på hjemmesiden eller vises ved tilstelninger. Bedrifter der kulturen bygger på felles etterlevelse av verdier har ofte høy trivsel og gode resultat over tid